Ge ut din egen bok

De sista tio åren har bokmarknaden förändrats radikalt. Fler och fler författare ger ut sina egna böcker på eget bokförlag, både e-böcker och vanliga fysiska böcker.

Bli författare

Den digitala revolutionen har påverkat bokgivningen enormt. Idag läser vi böcker på läsplattor och i mobilen nästan lika mycket som fysiska pappersböcker. Det finns författare som lever på att bara skriva e-böcker, alltså böcker som inte ens trycks på papper, utan bara finns i en fil på nätet. För att lyckas med din bokutgivning måste du planera strategiskt och långsiktigt. Det är lite som att lyckas med en utbildning: en utbildning tar lång tid, men ger också en stor belöning i form av både bra lön och ett stimulerande jobb. För att komma in på en intressant utbildning kan du satsa på att göra ett högskoleprov för att förbättra dina chanser. Högskoleprovguiden är ett bra sätt att verkligen lyckas med högskoleprovet. Detsamma tänkandet gäller bokutgivning: du måste arbeta med din bok och bokutgivning på ett långsiktigt sätt, för att sedan kunna få ekonomisk kompensation och ha en stimulerande vardag som författare.

Egen bokutgivning

För att ge ut en egen bok behöver du starta ett eget bokförlag. Det innebär att du behöver ha en f-skattsedel hos Skatteverket och att du skaffar ett företagsnamn hos Bolagsverket. För att komma ut på den riktiga bokmarknaden med ditt bokförlag använder du en bokdistributionstjänst. Genom en distributionstjänst kommer du att kunna sälja dina böcker på de stora bokaffärerna som Adlibris och Bokus.

Du kan ge ut en bok på två sätt: e-bok eller en tryckt bok – naturligtvis kan du kombinera sätten. Att ge ut e-böcker kostar oftast ingenting, däremot behöver e-boken vara i epub-format. Epub-formatet fixar du antingen själv genom ett dataprogram eller så köper du det som en tjänst. Du kan trycka böcker på två sätt. Antingen trycker du upp många böcker i förväg till låg kostnad per bok, eller så testar du att sälja din bok genom Print on demand, PoD. PoD innebär att din bok trycks när en kund lägger den i varukorgen på bokaffären på nätet. Tryckkostnaden per bok blir naturligtvis mycket högre, än om du skulle ha tyckt upp 1000 böcker i förväg. Samtidigt ger det en möjlighet att dels se om boken fungerar, dels behöver du inte lägga ut en massa pengar i förväg. Mindre risk och mindre ekonomisk behållning, men samtidigt blir bokutgivningen och författarskapet möjlig.

Marknadsföring

Många författare trodde att det stora jobbet var att skriva boken, men upptäcker sedan att marknadsföringen är ett lika stort jobb. Ditt bokförlag bör både ha en egen hemsida, blogg och finnas på sociala medier. Det kan vara svårt att lyckas stå ut i mängden av alla böcker. Många gånger är det lättare om du har skrivit en smalare bok, som hur man restaurerade timmerstugor på 1800-talet, än om du har skrivit en bok som handlar om ett så stort ämne som träning och hälsa. Det finns många företag som kan hjälpa dig med marknadsföringen. Om du har lagt ner hundratals timmar på ett manus kan det vara värt att satsa på hjälp med försäljningen.